Team up in Performatory!
11/04/2024 - 16:30
Social Innovation heeft alles te maken met het bedenken van oplossingen met mensen, dus niet alleen voor hen. Studenten van verschillende opleidingen werken samen in Performatory op de campus van BUas om oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen op het gebied van gezondheid, gelijkheid, mensenrechten en het milieu.
‘Studenten van Leisure & Events kunnen al bijna 20 jaar kiezen voor de specialisatie Social Innovation,’ vertelt Esther Groenendaal, ‘en na een succesvolle pilot vorig jaar kunnen nu ook studenten van Tourism aansluiten.’ Esther is vanuit dat domein betrokken bij de verdere ontwikkeling van het Social Innovation onderwijs van BUas, iets wat natuurlijk dwars door alle domeinen heen loopt. ‘Het mooiste zou zijn als alle domeinen uiteindelijk meedoen in Performatory,’ zegt Esther. ‘Het cross-domain balletje is trouwens gaan rollen door een student van Facility die ervan had gehoord en graag mee wilde doen, omdat de onderwijsvorm hem zo aansprak. Dat vind ik nou zo mooi, dat de samenwerking dus vanuit de student community zelf is ontstaan. Bottom-up, precies zoals het bedoeld is!’
En hoe werkt dat dan, het onderwijs binnen Performatory?
‘Vanuit eigen interesse zoekt de student een opdrachtgever om samen aan een maatschappelijke uitdaging te werken. Studenten zoeken een uitdaging binnen de designs, de courses, die de specialisatie Social Innovation aanbiedt, dat zijn Community, Experience, Process, Transit en Space. In zo’n design worden theorieën, modellen, inzichten en ideeën gedeeld waarmee studenten hun zoektocht naar oplossingen kunnen onderbouwen. Het is een onderwijsvorm die zoekt naar de passie en interesse van studenten en hen van daaruit meeneemt de verdiepende inhoud in.’
Het onderwerp bepaalt de student dus zelf?
‘We zeggen altijd: kies iets waar jouw energie naar toestroomt. Er is nu bijvoorbeeld een student bezig met het onderwerp voedselonzekerheid, wat kun je – met de diverse betrokkenen – op kleine schaal doen om dit probleem aan te pakken? De student schrijft een proposal en pitcht dat in de groep om andere studenten enthousiast te maken om mee te doen. Verder zijn er ieder jaar tien Topic Days per design die in het teken staan van een bepaald thema. Tourism brengt bijvoorbeeld het thema ethiek in, Leisure & Events community building en Facility sustainable service design. Iedere week wordt er met elkaar gespard en geleerd. Studenten maken zelf de agenda’s voor deze meetings.’
Er wordt dus veel eigen initiatief gevraagd, hoe gaan studenten daarmee om?
‘Sommigen vinden het wel moeilijk, vooral in het begin, die moeten even landen. Uiteraard helpen we iedereen in het zadel, we organiseren bijvoorbeeld een intro van drie weken, waarin een tweedaagse naar Limburg op het programma staat. In die drie weken bouwen we samen aan het team, de studenten weten daarna beter wat er verwacht wordt. Studenten die voor deze specialisatie kiezen willen ook echt iets bijdragen. Ze willen niet alleen maar lessen volgen, maar zelf vormgeven aan hun studie. Dat is soms zoeken, we dagen ze uit veel vragen te stellen, kritisch te zijn, en vooral goed te luisteren.’
Begint het niet met dat laatste?
‘Klopt. Het gaat om co-creëren en daarbij maken we gebruik van de Design Thinking methode. Eerste fase hierin is empathie. Luisteren naar wat nodig is. En dan samen met de betreffende community aan iets gaan bouwen, met studenten en experts uit de diverse domeinen, met ondernemers, innovators, de internationale gemeenschap. Dat bouwen betreft het strategisch ontwikkelen en implementeren van ideeën of interventies. Het gaat erom een system change te veroorzaken – hoe klein ook. Een systeem openbreken en het anders organiseren. Dat uitdenken en ook nog eens iets opleveren waar een opdrachtgever mee verder kan.’
En de studenten van de verschillende opleidingen trekken echt samen op?
‘Zeker! In mei hopen we met een groepje studenten naar Kathmandu te gaan om daar samen met Nepalese studenten co-research te doen. Ze leren daar hoe ze een case study moeten aanpakken, dus data verzamelen, onderzoek uitvoeren, hoe de lokale bevolking hierin te betrekken en bijvoorbeeld de NGO’s. Studenten werken ook met elkaar aan een project in Stavanger in samenwerking met Urban Life & Placemaking, het Bocaina project in Brazilië, een project in Berlijn met een universitaire partner, en talloze projecten in Nederland.’
Dit is het tweede jaar dat jij in Performatory meedraait. Wat brengt het jou?
‘Ik ervaar dit echt als samen, de co uit co-creatie, en dat voelt goed. Ik ben blij dat we als academie dit ‘haakje’ gepakt hebben, het geeft zoveel energie! Ik werk al even bij Tourism, maar dit is voor mij nieuw, ik zie het als een kans om mezelf verder te ontwikkelen. Ik heb veel geleerd van Youp Selen en Bert Smit. Samen met het team hebben we een stukje curriculum ontwikkeld waarmee we vanuit het domein Tourism iets extra’s hebben ingebracht. Dat zijn vooral business en internationaal gerelateerde onderwerpen, maar ook thema’s als project management, Innovation Marketing en Building a Brand.’
At the start of this academic year, 16 new Leisure, Facility, and Tourism students joined the current group of 55 Social Innovation students. One of them is Tourism student Daniel Villasana García. Daniel started looking for a project in the field of sustainable urban development, and will now be working for six months in Stavanger (Norway) for Innovation Dock, together with three other BUas’ students, one from Facility Management and two from Leisure & Events.
Very curious about your Social Innovation project in Stavanger, but first of all, what’s Innovation Dock?
‘Innovation Dock began 10 years ago in Stavanger, Norway, renting office spaces to start-ups. Over time, they evolved into an innovative company, focusing on resilient economic resources and environmental impact reduction. Last year, they partnered with Equinor to support green start-ups. Innovation Dock collaborates with entrepreneurs, investors, policymakers, and municipalities for a sustainable future. Acting as a bridge between stakeholders, they bring diverse resources and perspectives together. They work closely with public institutions like Stavanger Kommune and the University of Stavanger.’
What exactly does the project you are working on entail?
‘Together with the other BUas’ students, I actually work on a couple of projects in the context of the themes Living in the City and Urban Life & Placemaking. We’re, for example, working on a Social Intervention project for the first theme. For our research we’ve chosen the issue of Oil Pollution, as it is deeply connected to the industrial economy and the geographical situation of Stavanger, concerning individuals and institutions from the whole region and beyond. We’ll have to explain why we chose this issue, how it affects the different aspects of livability in the city, and come up with a solution or a way to raise awareness in relation to it. In the end, we’ll have to present our project to various stakeholders.’
What do you take away from your Performatory experience at BUas that you can now apply in your work placement and your projects?
‘From what I’ve previously learned, I take away the ability to act resilient, making progress within the chaos and being flexible, adapting to the unexpected changes and growing with them. I also take away the reflective behaviour – so much encouraged in the Social Innovation specialisation – as a valuable insight to understand myself better, and to see where I can align my talents and my passion with future projects. Finally, I would like to mention the bird’s eye and the worm’s eye perspectives, that I use when I need to zoom in or zoom out whenever I encounter an obstacle in my way of development or in projects.’
Talking about your way of development, what does your Stavanger experience bring you, personally?
‘Personally, this experience gives me the chance to live in a place I always wanted to explore, interact with a new culture and meet people from here in Stavanger and other places in Norway. The cross-cultural exchange and networking opportunities fascinate me and give me a sense of fulfilment. It also helps me develop my character and transform into the person I want to be in life. It feels great to be here, like a dream come true.’
Interview: Maaike Dukker-‘t Hart