Wat verwachten jullie van mij!?

Wat verwachten jullie van mij!?

02/05/2024 - 12:52

Impact. Daar draait het uiteindelijk om in de minor Tourism Impact Lab. Maar hoe werkt dat precies? Ik vraag het aan toerisme student Femke en opdrachtgever Sharon. Zij hebben bijna een half jaar intensief samengewerkt in de learning community die Tourism Impact Lab heet.
Tourism
  • Stories
  • Studentenwerk

Ik spreek Femke en Sharon direct na het Showcase Event van de minor Tourism Impact Lab op 24 januari. Ze komen net uit de kapel op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas) waar de studenten hun resultaten aan de diverse opdrachtgevers hebben gepresenteerd.

Het Showcase Event zit erop?
‘Gelukkig wel,’ lacht Femke, ‘het was eigenlijk best snel voorbij, uiteindelijk heb je 12 minuten om te presenteren!’

Aan die 12 minuten is heel wat voorafgegaan. In september al heeft de kick-off plaatsgevonden. Je kunt het zien als een soort speeddaten tussen studenten en bedrijven. Sharon werkt voor één van die bedrijven, ze is Team Lead Supply NL bij Goboony. Nog niet zo heel lang geleden was ze zèlf toerisme student en nu zit zij in de rol van opdrachtgever aan tafel. 

Hoe was het om aan de andere kant van de tafel te zitten?
‘Ik heb het zelf allemaal meegemaakt,’ zegt Sharon, ‘dus ik kan me goed inleven in studenten. Ik heb hetzelfde proces doorlopen.’

‘En dat merk je ook echt!’ reageert Femke enthousiast. ‘Sharon snapt het. Ze weet precies wat we moeten doen.’ Sharon is in 2021 afgestudeerd aan BUas en heeft als student in de context van Tourism Impact Lab ook een opdracht gedaan voor Goboony. ‘Iets met campers, dat is iets voor jou, zei de docent.’

Waarom is ‘iets met campers’ iets voor jou?
‘Ik was ooit de jongste camperplaatshoudster in Nederland,’ lacht Sharon. ‘Ik was 15 of zo toen ik een ondernemingsplan moest schrijven voor school. Ik las in een tijdschrift van mijn vader dat er een tekort aan camperplaatsen was in Nederland, zo ontstond het idee. Ik heb het plan ook gerealiseerd, op het terrein van de de boerderij van mijn familie in Zevenhoven.’

Op het hbo koos Sharon dus voor Goboony, ‘de Airbnb voor campers’. Ze ging er afstuderen en is uiteindelijk ‘blijven hangen’, zoals ze het zelf zegt.

‘Dat is één van de grote voordelen van Tourism Impact Lab, het netwerk dat je opbouwt. En dat je iets kunt kiezen wat aansluit bij wat jij leuk vindt. Ik vond Goboony toen al super leuk. Het is een start-up, er werken veel jonge mensen en studenten zijn voor ons heel waardevol.’ 

Waarom zijn juist studenten zo waardevol?
‘Studenten kunnen meegroeien in een bedrijf, ze zijn wendbaar. We nemen graag studenten van BUas aan. We hebben er goede ervaringen mee. Het type student past bij ons bedrijf, het aanpakken, snel kunnen meedraaien in de organisatie. Studenten van andere hogescholen zitten wat meer ‘op de theorie’, denken vaak ook heel theoretisch. Het klinkt misschien raar, omdat ik zelf nog niet zolang geleden ben afgestudeerd, maar we werken graag met studenten omdat ze een frisse blik hebben.’

‘Daar worden we op getraind,’ lacht Femke, ‘om anders te denken. En toch is het in de praktijk lastig. Bij het speeddaten dacht ik de hele tijd, ik moet vragen stellen die de anderen niet stellen. De meeste studenten vragen waar het bedrijf voor staat en zo, ik geloof dat ik gevraagd heb: wat verwachten jullie van mij!?’

‘Femke stelde goede vragen, dat had ik al snel door, ik heb haar naam ook meteen opgeschreven,’ zegt Sharon. ‘Ik bedoel, wij zitten als bedrijf toch een beetje een ‘verkooppraatje’ te houden. En uiteindelijk is het wel belangrijk dat er een goede match is.’

‘Goboony stond in mijn top 3,’ zegt Femke, ‘ik wilde die opdracht heel graag gaan doen. Het is dan heel tof als je ook echt gekozen wordt!’

Spannend?
‘Best wel! Wij konden als studenten niet onze eigen groep samenstellen, want het bedrijf kiest vijf studenten die de opdracht samen mogen gaan doen. Dus ja, heel spannend, is de klik er met de andere studenten of niet?’

‘Ik heb wel eens meegemaakt dat een groep niet zo lekker ging,’ zegt Sharon, ‘er waren te veel uitdagingen onderling, dat kost een hoop tijd en energie die ze niet in het project kunnen steken. Dat wil je eigenlijk niet, maar het hoort erbij, het is een goede voorbereiding op het echte leven.’

‘Klopt,’ zegt Femke, ‘het samenwerken in zo’n groep is echt een leerproces. Het leuke van die combi van studenten is dat het mixt. We hebben in onze minorklas bijvoorbeeld studenten van Tourism, Leisure & Events, Hotel en zelfs van HZ (in Zeeland, red.) en ook een aantal internationals.’

En Femke, jij bent Student Ambassador, dus je geeft presentaties over de opleidingen van BUas. Wat vertel jij studiekiezers over het Tourism Impact Lab?

‘Ik vertel over het principe van de learning community en hoe dat werkt. Dat je dus samen met een bedrijf aan de slag gaat om een oplossing te bedenken voor een vraagstuk van dat bedrijf. En dat je als student echt iets waard bent! Dat zo’n bedrijf echt de tijd voor je neemt, dat voelt zo goed.’

‘Ik zie het als een soort afstuderen met een groep,’ zegt Sharon, ‘en dat is een goede voorbereiding op het echte afstuderen.’
‘Klopt,’ zegt Femke, ‘je bent geen stagiair die meewerkt, je doet puur onderzoek. Ik vroeg me eerst af, zit een bedrijf daar op te wachten? Maar écht wel! Sharon nam absoluut de tijd voor ons.’

Hoeveel tijd kost het een opdrachtgever?
‘De looptijd is ongeveer vijf maanden,’ vertelt Sharon, ‘in die periode heb je meestal één meeting per week met de studenten. Zo kun je tijdig bijsturen als het nodig is, het is immers een leerproces. De studenten werken samen op de campus van BUas, thuis of op kantoor, daar maak je afspraken over. Er moet trouwens ook wel wat budget zijn, om bijvoorbeeld een prototype te kunnen realiseren.’ 

Wat hebben jullie van elkaar geleerd?
‘Ik heb veel geleerd over het onboarding proces van Goboony,’ vertelt Femke, ‘de stappen die adverteerders moeten doorlopen om hun camper te kunnen verhuren via Goboony. Samen met Fleur, Nina, Tim en Jaëlle heb ik onderzoek gedaan naar hoe we dit proces kunnen optimaliseren. Het is vooral leren toepassen van wat je eerder in je opleiding hebt gehad. En wat ik al zei, Sharon snapt precies wat de bedoeling is, ze heeft ons super begeleid!’

‘Ik heb vooral weer meer geleerd over onze klanten,’ zegt Sharon. ‘De studenten hebben de klant weer eens ‘uitgediept’, de theorie er opnieuw bijgehaald. Ons bedrijf is zo snel gegroeid dat we niet altijd de tijd hebben om dingen uit te diepen, bijvoorbeeld de customer journey.’

En welke impact hebben de studenten uiteindelijk voor Goboony gemaakt?
‘Het advies van de studenten gaat er vooral aan bijdragen dat het proces voor de adverteerder soepeler verloopt, omdat er in de oplossing van de studenten meer geautomatiseerd is. Aan iedere vraag die een adverteerder bij de intake moet beantwoorden wordt een button gekoppeld met een kort infoblok. Hierin staat wat je moet weten om de vraag goed te kunnen beantwoorden. Voor ons betekent het dat we straks veel minder worden gebeld met vragen over de aanmeldprocedure voor verhuurders. En dat betekent minder afbreukrisico, omdat de beleving voor de klant goed voelt. We gaan het advies zeker implementeren.’

‘Je moet ook aan de opdrachtgever laten zien hoe de oplossing er uiteindelijk uit kan zien,’ vertelt Femke, ‘dus ons advies met de buttons hebben we uitgewerkt in een prototype. En je moet ook testen of het allemaal werkt. Daar hadden wij uiteindelijk maar twee weken voor, dat was nog even snel schakelen voor de kerstvakantie!’

‘Het afstemmen van agenda’s tussen school en bedrijf is niet altijd gemakkelijk,’ vertelt Sharon, ‘zo is de minor zelf ook nog aan het leren. Als opdrachtgever geven we na iedere nieuwe ronde feedback, zodat we samen de werkwijze van Tourism Impact Lab steeds een beetje beter kunnen maken.’

Het Showcase Event heb je achter de rug. Wat ga je nu doen, Femke?
‘Afstuderen! Ik weet nu hoe het moet,’ lacht Femke. ‘Ik ga afstuderen bij het lectoraat Sustainability van BUas. Mijn stage en de opdracht voor Tourism Impact Lab vond ik super leuk, omdat ze allebei heel praktisch waren. Nu wil ik naar een net iets hoger onderzoeksniveau. Ik duik graag de boeken weer in om nieuwe theorieën te leren.’  

En jij, Sharon, doe jij de volgende keer weer mee met Tourism Impact Lab?
‘Zeker weten! Ik leer iedere keer weer van de studenten. Twee studenten uit het groepje van Femke gaan bij ons afstuderen. We hebben altijd vraagstukken genoeg!’

 Heb je een vraagstuk voor onze studenten, neem dan contact op met Martijn Smeenge via smeenge.m@buas.nl.

 

Interview door Maaike Dukker-'t Hart