Wat is nou eigenlijk het probleem?
06/08/2023 - 15:45
- Stories
- Studentenwerk
Ik ontmoet Daniek online, want zij is aan het afstuderen in Sevilla. Ze zit in haar appartement, maar ik zie de stad voor me, zó enthousiast is ze erover. ‘Ik ben er ooit als klein meisje geweest en ik was meteen verliefd op deze stad,’ vertelt Daniek. ‘Toen ik op de open dag van BUas hoorde dat veel studenten in het buitenland op stage gaan, zei ik tegen mijn moeder: dat wordt dan Sevilla!’
Glansrijk door de selectie
Daniek Roovers zit nu in het vierde en laatste jaar van de Engelstalige hbo-bacheloropleiding Tourism Management. In het derde jaar had zij haar zinnen gezet op een stage in Sevilla, maar dat liep helaas anders. Aan Daniek lag het niet, zij was glansrijk door de selectierondes gekomen, waarin zij maar liefst 10 concurrenten had. ‘Ik was zo blij, ik had alles al geregeld, de vlucht, woonruimte, en toen kon het niet doorgaan. Ik hoef je niet uit te leggen waarom, door de coronapandemie was het niet verantwoord, zeiden ze bij de opleiding. Logisch natuurlijk, maar het deed wel zeer.’
Anticlimax
‘Ik kon de stage online doen, maar dat vond ik zo’n anticlimax, ik heb het anders opgelost. Ik dacht: ik ben nog hartstikke jong, ik neem een tussenjaar. Ik heb dat jaar benut om nog meer te leren bij de VVV Tilburg. Ik werk daar al mijn hele studie en heb inmiddels veel ervaring met front- en backoffice. Voor de VVV heb ik een boek gemaakt over Tilburg, ik vond het heel leuk om aan zo’n product te werken. Ik leer graag in de praktijk, daarom heb ik gekozen voor het Tourism Impact Lab. Het is een vierdejaarsminor die verder gaat dan theorie en tentamen doen, je gaat aan de slag voor echte opdrachtgevers en die hebben echte problemen.’
Speeddaten
‘Nou werken we natuurlijk vaker aan projecten voor het werkveld, dat is ook precies waarom ik voor BUas heb gekozen, maar in de minor Tourism Impact Lab werk je echt lang en intensief samen, dat maakt voor mijn gevoel écht impact,’ zegt Daniek. ‘Je werkt 18 weken met een groepje aan een business case voor een bedrijf. De opdrachtgever heeft ook een actieve rol en je spreekt elkaar regelmatig, dus het is belangrijk dat het klikt. Daarom begint de minor met een speeddate event waarin studenten zichzelf presenteren aan opdrachtgevers en andersom. Wij hadden de snelste match ever, de opdrachtgever die wij op het oog hadden, wilde ook heel graag met ons werken!’
Open en eerlijk
‘Het bedrijf waarvoor wij aan de slag zijn gegaan, is een start-up die het anders wil aanpakken dan bijvoorbeeld een booking.com. Open en eerlijke communicatie staat centraal. Dus niet: boek snel, want er zijn nog maar 2 kamers beschikbaar, als er nog 20 vrij zijn. Het bedrijf had nog geen review platform en onze opdracht was hiervoor een eerlijke constructie te bedenken. Een handgeschreven review in een gastenboek zou een ideale oplossing zijn, maar het moet ook werkbaar zijn,’ legt Daniek uit. ‘Met behulp van de Design Thinking methode zijn we dieper in het probleem gedoken.’
Simpeler en sneller
‘Want wàt is nou eigenlijk het probleem? Dat moet je goed voor ogen hebben. Voor je het weet zit je het verkeerde probleem op te lossen. We hadden ons in het onderzoek eerst gericht op de lezers, wat zien zij als een eerlijke review? Uiteindelijk kwamen we uit bij de schrijvers van de reviews, wat maakt dat zij überhaupt een review gaan schrijven? Uit onderzoek onder citytrippers die regelmatig reviews achterlaten bleek dat het probleem vooral zit in de complexiteit van systemen. Je moet te veel stappen doorlopen. Het moet simpeler en sneller, anders haken mensen af.’
Design Thinking
‘Ook in ons prototype hadden we eerst te veel stappen opgenomen. Ook al omdat we vanuit het eerlijkheidsprincipe werken met een e-mailverificatie. Door de Design Thinking methode te volgen, kun je gaandeweg je product steeds beter maken. Onderzoeken, uitdenken, ontwikkelen, testen, aanpassen en opnieuw testen, dat is de cyclus die je samen met je opdrachtgever doorloopt. Het is zo gaaf om met iets bezig te zijn dat écht iets kan worden, een product waarvan mensen zeggen: ja, dit zou mijn probleem oplossen! Dat motiveert om heel erg je best te doen. Door mijn ervaring in het Tourism Impact Lab weet ik nu zeker dat ik door wil in productontwikkeling!’
Lean Startup
‘Het klinkt cliché, maar ik heb vooral geleerd hoe je goed kunt samenwerken en communiceren. Echt luisteren, elkaar de ruimte geven, ideeën niet te snel afschieten. Je leert heel veel door ervaringen te delen met je klas. In 18 weken leer je elkaar beter kennen, dat is ook goed. Ik heb verder veel gehad aan het werken met de Design Thinking methode en de Lean Startup methode. Hoe zit een proces in elkaar? Hoe kun je het grotere geheel zien? Je hoort en leest zoveel als je onderzoek gaat doen, wat is er nou echt belangrijk? We zijn ook heel concreet aan de slag gegaan met alles uit jaar 1, 2 en 3. Persona’s maken, de customer journey uitwerken, echt tof!’
Fietsen in Sevilla
‘En alles wat ik heb geleerd, kan ik nu gebruiken in Sevilla,’ zegt Daniek. O ja, Sevilla, bijna vergeten, je bent er uiteindelijk toch beland! ‘Precies!’ Smile. ‘Maar eerst heb ik nog stage gelopen in Amsterdam. Corona was nog niet voorbij, dus ik dacht: Amsterdam it is, dan heb ik in ieder geval nog íets van een internationale vibe te pakken. Ik heb er een nieuwe reis ontwikkeld voor studenten. Toen ik moest gaan afstuderen heb ik het stagebedrijf in Sevilla gevraagd of daar misschien een plekje voor mij was. Ze waren meteen enthousiast. Het bedrijf richt zich op fietstoerisme en ik had er al die tijd nog blogs en andere content voor geschreven. Dus ook nu ben ik volop bezig met productontwikkeling, en ik kan het meteen uittesten, want ik begeleid zelf ook fietstours!’