Toolkit helpt Europese erfgoedroutes digitale vaardigheden te versterken

Toolkit helpt Europese erfgoedroutes digitale vaardigheden te versterken

11/25/2025 - 11:17

NEXT ROUTES, een tweejarig project, heeft de manier waarop Culturele Routes in heel Europa met digitale technologie werken flink veranderd. Het project pakt belangrijke tekorten in digitale vaardigheden aan en ontwikkelt innovatieve tools om jongeren naar historische plekken te trekken.
Tourism
  • Industry
  • Onderzoek

Het project, een initiatief binnen het lectoraat Digital Transformation in Cultural Tourism, is onlangs afgesloten met een slotconferentie in Forlì, Italië. NEXT ROUTES is een Europese samenwerking tussen Culturele Routes die gecertificeerd zijn door de Raad van Europa, techbedrijf Mobile Idea Srl, en Breda University of Applied Sciences. Samen hebben ze een complete digitale toolkit en trainingsmethode ontwikkeld voor professionals die werken aan Culturele Routes.

Behoud van Europees cultureel erfgoed

Het project richtte zich op een fundamentele uitdaging: Culturele Routes zichtbaarder en toegankelijker maken om het Europees erfgoed te behouden. ’Culturele Routes koppelen lokaal erfgoed aan bredere initiatieven en visies in de samenleving en stimuleren zo samenwerking van onderaf. Dit leidt tot een groter gevoel van betrokkenheid en trots onder Europese burgers ’,  legt Frederike Ouwerkerk, een van de projectleden, uit.

’Onze rol in het consortium was die van adviespartner. We ondersteunden de Culturele Routes bij het ontwikkelen van strategieën om de waarde van hun cultureel erfgoed beter naar voren te brengen en te promoten, gezamenlijke zichtbaarheid te creëren, en een breder en jonger publiek aan te trekken’, vertelt projectlid Licia Calvi.

Volgens Frederike hebben Culturele Routes uniek potentieel voor ’gedeelde ervaringen en interculturele dialoog, trekken ze gemengde sociale groepen en culturen aan en benadrukken ze een ”eenvoudige”, min of meer ”exploitatievrije” vorm van toerisme.’ Culturele Routes omvatten naast monumenten en locaties verschillende categorieën cultureel erfgoed zoals landschappen, landelijke gebieden, immaterieel erfgoed en archeologie.

Complexe uitdagingen aanpakken

Volgens Licia is het belangrijkste obstakel waarmee Culturele Routes te maken hebben dat ’Culturele Routes doorgaans werken met beperkt personeel en veel vrijwilligers. Deze professionals zijn mogelijk niet bekend met de nieuwste digitale tools en strategieën, zoals AI-toepassingen, die kunnen helpen bij het promoten en verbeteren van de zichtbaarheid van hun routes’, legt Calvi uit.

De complexiteit gaat verder dan personeelskwesties. Het feit dat culturele routes zich over meerdere landen uitstrekken, brengt eigen uitdagingen met zich mee. Denk aan verschillende werkwijzen per land en communicatie tussen verschillende culturen.

Het team heeft een uitgebreide behoeftenanalyse uitgevoerd. ’De uitgebreide kennis van deze complexe culturele netwerken en de inzichten die de partners deelden hebben geholpen om de reikwijdte van het project en de gewenste trainingsresultaten vorm te geven. Het was echt interessant om uit eerste hand te luisteren en te leren’, voegt projectlid Lobke Elbers toe.

Gamification als strategie om betrokkenheid te vergroten 

Een van de belangrijkste innovaties was de toepassing van gamification op cultureel erfgoed. Techbedrijf Mobile Idea ontwikkelde een locatiegebaseerd spel om Culturele Routes aantrekkelijker te maken voor jongere generaties.
’Gamification in de context van cultureel erfgoed betekent producten ontwikkelen die op een speelse manier zorgen voor plezier, vermaak, inspiratie en kennis. Dat kan digitaal zijn maar dat hoeft niet per se’, legt Frederike uit.
Mobile Idea bedacht een basisconcept voor een locatiegebaseerd spel dat vervolgens gevuld werd met inhoud, aangeleverd door elke route. Het spel biedt spelers de mogelijkheid om een vooraf bepaald gebied te verkennen via missies. Deze missies leiden spelers langs verborgen parels en bijbehorende verhalen, waarmee ze punten verzamelen. Dit spelformat werd specifiek gekozen om jongere doelgroepen aan te spreken.

Training Framework en blijvende impact

Het project leverde vier trainingsmodules op die samen een internationaal Training Framework vormen. ’Digitale technologie verandert continu hoe erfgoed wordt vastgelegd, gepresenteerd en gedeeld. Dit Training Framework helpt professionals hun digitale vaardigheden te versterken: van het creëren en beheren van digitale content tot het inzetten van platforms en tools om hun publiek beter te betrekken’, legt Lobke uit.  

’De modules helpen de Culturele Routes bij het verbeteren van hun storytelling en het toepassen van praktische, flexibele gamification-oplossingen. Zo kunnen zij frisse, aantrekkelijke en toekomstbestendige culturele ervaringen ontwikkelen. De opbouw van de modules is bewust praktisch: van begrijpen naar doen – theorie, praktijk, reflectie en toepassing in de echte wereld.’  

Vooruitkijken

De projectresultaten blijven ook na afloop beschikbaar. ’De producten die we ontwikkeld hebben zullen publiekelijk beschikbaar worden gesteld op de projectwebsite en op de website van elk van de partners. Er is zelfs een vervolgproject in de maak waarin deze producten verder worden uitgerold en aangepast per partner’, onthult Licia.

Begin vandaag je avontuur

Of je nu een lokale bewoner bent die je regio herontdekt of een reiziger op zoek naar authentieke ervaringen, de NEXT ROUTES gamificatie-app transformeert de manier waarop je cultureel erfgoed verkent. Download de app, met 6 Culturele Routes door heel Europa, en begin vandaag je avontuur op https://nextroutes.enemyx.net (alleen beschikbaar op mobiel).

Download

Interesse? Download het Transnationaal trainingsprogramma voor medewerkers van culturele routes hier.