Ontmoet alumna Ginger Weerheim!

Ontmoet alumna Ginger Weerheim!

05/31/2024 - 12:00

Na de bachelor Tourism Management studeerde Ginger Weerheim in 2022 af bij de Master Tourism Destination Management. Tijdens haar studie liep zij al stage bij NBTC, dé destinatie management organisatie voor de bestemming Nederland. Van stagiair op de afdeling social media en influencer marketing tot programmamanager bestemmingsontwikkeling.
Nieuwsgierig naar haar visie op bestemmingsmanagement? Lees snel verder.
Tourism
  • Stories

Waarom ben je gaan werken bij NBTC? 
Ik vind het ontzettend interessant om te zien hoe je toeristische bezoeken kunt inzetten om bepaalde uitdagingen binnen een gebied op te lossen. Tijdens mijn derdejaars stage van mijn bachelor wilde ik graag in Nederland blijven om een goed netwerk op te bouwen. Bij NBTC werd ik als volwaardig medewerker gezien, waardoor ik veel heb mogen proberen en leren, onder professionele leiding. Tijdens mijn master heb ik mijn onderzoek wederom gefocust op Nederland en kwam ik ook weer bij NBTC langs en kwam toch sterk het gevoel terug dat ik daar aan de slag wilde. Tegen het einde van mijn mastertijd kwam er een vacature vrij en heb ik daar gesolliciteerd. En ik moet eerlijk bekennen dat ik trots ben dat ik voor bestemming Nederland mag werken, want vergeten we niet allemaal iets te vaak hoe mooi ons eigen land is? 

Wat zijn de grootste uitdagingen waar jullie als destination management organisatie mee te maken hebben?  
Zoals de vraag het al goed verwoord zijn wij als NBTC een destinatie management organisatie, waar veel DMO’s in Nederland nog marketing organisaties zijn. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie je kennis binnenshuis aan het shiften bent naar een breder scala zoals; strategie, onderzoek, marketing en bestemmingsontwikkeling. Dit zijn vier totaal verschillende knoppen waar je aan kunt draaien bij een bestemming en die je nodig hebt om een duurzame, toekomstbestendige plek te zijn/worden. Maar dit betekent ook dat heel veel terreinen nog nieuw zijn en sommige activiteiten in een experimentele fase zitten. Dit merk je ook bij samenwerkingen nationaal, internationaal en bij ons intern. Je bent met zijn allen op zoek naar die nieuwe 'sweet spot' waarin je weet wat je moet doen. In mijn presentaties over duurzaamheid neem ik dat altijd op deze manier mee: “Deze tijd vraagt om een verandering. Met veranderen hebben we het niet over dat alles wat voorheen gebeurde fout was. Alleen laat de kennis van nu zien dat de toekomst om een andere aanpak vraagt. En dat is aan ons als experts om dit in goede banen te leiden.” 

Welke innovatieve initiatieven worden er genomen om de bestemming “Nederland” aantrekkelijker te maken voor reizigers?  
Ooit wel eens een blik geworpen op het social media-account: VisitNetherlands? Neem eens een kijkje en raak geïnspireerd! Onze social collega’s laten hier het juiste beeld van Nederland zien; open, innovatief en inclusief. New Dutch is een beweging die in Nederland breed omarmd is, waarbij ook juist het innovatieve Nederland internationaal gezien wordt, denk bijvoorbeeld aan duurzame fashion, circulaire gebouwen en technieken die hier in Nederland zijn uitgevonden en wereldproblemen kunnen oplossen.  Daarnaast werkt NBTC aan de reputatie van Nederland samen met andere topsectoren van de RVO en worden verhalen over bijvoorbeeld de fiets hier heel goed en vooral tof verteld. Afgelopen jaar is hieruit ook de symbolische actie over de 'fiets lifestyle' uit ontstaan. Door middel van een AI tool kun je je eigen straat invoeren die werd omgetoverd tot een fietsvriendelijke straat. Op deze manier willen we iedereen in de wereld een beetje laten proeven van hoe je jouw plek eruit kan laten zien als je de fietser voorrang geeft. Vanuit de belofte ‘solving global challenges together’ hopen we op dit soort manier ook internationaal aan innovatie en duurzaamheid te werken. 

Hoe zorgen jullie ervoor dat duurzaam toerisme wordt bevorderd? 
Ecologische verduurzaming van toerisme willen wij op verschillende vlakken bevorderen. Met de komst van perspectief 2030 (in 2019) hebben we gekozen om ons alleen nog te focussen op de bezoekers die op een duurzame manier; per trein, auto of bus naar Nederland kunnen komen. Daaromheen hebben we de strategie van NBTC dus volledig omgegooid. Verder hebben we vanuit de strategie in 2022 de roadmap naar klimaatneutraal toerisme gelanceerd, nemen we als Nederland deel aan veel internationale visie en strategie vorming en nemen we het onderwerp uiteraard mee in de strategie voor bestemming NL zelf. Vanuit marketing worden hier nieuwe samenwerkingen voor opgezet, denk bijvoorbeeld aan een campagne met Eurostar en de Deutsche Bahn en social campagnes over slow tourism. Ons onderzoeksteam is aan het experimenteren met andere datasets. Zoals het in kaart brengen van de Co2 uitstoot per bezoeker, per land, vervoersmiddel, etc. en wordt het dashboard van de staat van de bestemming ook steeds uitgebreider op het gebied van die informatie. Vanuit bestemmingsontwikkeling proberen wij enerzijds veel kennis te delen door presentaties aan DMO’s en beleidsmakers te geven, maar zetten we ook samenwerkingsverbanden op waar kennisoverdracht plaatsvindt tussen andere DMO’s. Doordat we met zijn allen aan bestemmingsmanagement werken zorgen we voor een lange termijn visie en onderbouwing van de ontwikkeling van een plek, hier kan de keuze voor duurzame vormen uiteraard niet ontbreken, anders lig je er, vanuit mijn perspectief, in de toekomst uit.   

Wat zorgt ervoor dat je iedere dag weer met plezier aan de slag gaat bij NBTC? 
De diversiteit die het met zich meebrengt. Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik erg benadrukt dat ik nog niet klaar was met leren, maar niet naar de universiteit wilde. Ik wilde dus na mijn Master of Arts een baan waarbij ik nog steeds elke dag nieuwe dingen zou leren, nou die baan heb ik gevonden! Ik wist bijvoorbeeld niets over hoe je met overheden moet samenwerken en hoe belangrijk dat is als je binnen een paar jaar een bestemming verder wilt ontwikkelen. Daarnaast werk je bij het NBTC voor heel Nederland en kom je op plekken (in je eigen land) waar je misschien zelf niet zo snel zal komen, maar we misschien wel wat vaker zouden moeten opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan Schokland, een Unesco Werelderfgoed locatie in Flevoland, ik had er nog nooit van gehoord en mijn vriendinnen ook niet. Maar ’s avonds heb je hier een onwijs heldere sterrenhemel en heeft de plek ook nog een interessante geschiedenis en rol voor heel de wereld. Dat in combinatie met wat je komt brengen, is altijd heel waardevol voor locaties en geeft heel veel voldoening in mijn werk. 

Inmiddels heeft Ginger besloten voor een nieuwe uitdaging te kiezen en haar carrière elders voort te zetten. Wil jij aan de slag bij NBTC? Kijk dan snel op hun website voor de beschikbare vacatures: https://www.nbtc.nl/nl/site/organisatie/werken-bij