Geen dag is hetzelfde

Geen dag is hetzelfde

06/08/2023 - 14:51

Een stageverhaal van Rianne Jongeleen. Over skills, doen wat je leuk vindt en de uitdaging van werken in de verblijfsrecreatie.
Tourism
  • Stories
  • Studentenwerk

‘Ik verblijf samen met twee andere medewerkers van Roompot in een pension buiten Cadzand. We proberen zoveel mogelijk te carpoolen, wisselen dan ervaringen uit en hebben ‘t over wat we die dag gaan doen. Geen dag is hetzelfde, dat vind ik het leuke aan werken in de verblijfsrecreatie.’

Een stage bij Roompot
Rianne Jongeleen studeert Tourism Management aan BUas en loopt stage bij Roompot, een recreatiebedrijf met vakantieparken in heel Europa. ‘Ik heb eerder gewerkt bij een vakantiepark, dus ik wist al dat dit goed bij mij past,’ vertelt Rianne. ‘Tijdens mijn mbo-studie liep ik stage bij Landal GreenParks in Vaals. Ik heb daar meegewerkt in het frontoffice team en dat vond ik zó leuk dat ik besloot me verder te verdiepen in deze sector. Mijn idee was om me in mijn hbo-studie te specialiseren in verblijfsrecreatie, maar dat liep anders.’

Dynamische omgeving
De hbo-bacheloropleiding Tourism Management van BUas is namelijk een brede economische studie die studenten voorbereidt op een leidinggevende functie in de reis- en recreatiesector. ‘Ik ben nu heel blij met die brede insteek,’ geeft Rianne toe, ‘je leert over heel veel dingen iets en dat is in de dynamische omgeving waarin ik werk super handig. Alles valt nu ook op zijn plaats, dingen waarvan ik tijdens mijn studie dacht: wat móet ik hiermee!?’ ze lacht – ‘die blijken hier ineens heel waardevol. Ik snap nu bijvoorbeeld hoe je data omzet naar informatie waar je iets mee kunt.’

Jezelf blijven uitdagen
Rianne is Management Trainee en wordt begeleid door de General Manager op het park in Cadzand. ‘Ook hij geeft aan dat het goed is om van veel verschillende dingen iets te weten,’ vertelt Rianne, ‘om je blik te verruimen en jezelf te blijven uitdagen. Hij faciliteert dat ook door mij uitdagende klussen te geven, een beetje out of my comfort zone. We zijn hier nu bijvoorbeeld bezig met een renovatie van het terras en de contacten met de aannemer en externe bedrijven lopen nu allemaal via mij. Nooit gedacht dat ik dàt zou gaan doen, maar het is heel leerzaam en je leert meebewegen.’

Voelsprieten
Snel kunnen schakelen en omdenken heb je wel nodig op zo’n vakantiepark. ‘Dat is juist het leuke,’ zegt Rianne, ‘zet mij niet van 9 tot 5 achter een bureau. Ik spring overal in waar hulp nodig is, bij de receptie, in de organisatie van events. Zo maak je contact met de gasten en dat is belangrijk, anders weet je niet wat zij willen en hoe zij dingen beleven. Kortom, je moet je voelsprieten uitzetten en sociaal vaardig zijn. Allemaal skills waaraan bij BUas veel aandacht wordt besteed. In deze sector draait het om persoonlijke aandacht en sociale interactie, dat moet bij je passen.’

Verrassende uitkomst
Tijdens haar stage onderzoekt Rianne wat er beter kan in de communicatie op het vakantiepark. ‘Het doel is om alle faciliteiten die er zijn en de activiteiten die we organiseren beter in beeld te krijgen bij onze gasten, zodat zij er meer gebruik van gaan maken,’ legt Rianne uit. ‘Ik heb mijn onderzoek nog niet afgerond, maar één verrassende uitkomst heb ik al wel. Mensen geven aan dat zij de map met informatie missen die voorheen in de accommodatie aanwezig was. We werken nu met een enkele folder en een app. Handig, maar kennelijk niet voor iedereen, daar moet je rekening mee houden.’

Personal touch
‘Dus ben ik nu op zoek naar andere mogelijkheden. De app gaat er natuurlijk niet uit, ik ga wel kijken hoe we het gebruik kunnen stimuleren. Op dat punt ben ik heel blij met wat ik heb geleerd in het E-lab van de opleiding.’ Naast social skills zijn je digitale vaardigheden dus belangrijk. ‘Dat klopt,’ zegt Rianne, ‘maar zonder de personal touch uit het oog te verliezen. Ik denk nu aan een vernieuwde versie van het Parknieuws. Mensen willen toch graag iets tastbaars, bijvoorbeeld een krant waarin ze naast de praktische informatie ook persoonlijke verhalen, nieuws en weetjes kunnen vinden.’

Green Key
‘Keerzijde is,’ besluit Rianne, ‘dat een poster of krant niet duurzaam is en dat past dan weer niet helemaal in het duurzaamheidsbeleid van Roompot. Een aantal van onze vakantieparken heeft al de zogenaamde Green Key certificering en het doel is natuurlijk dat alle parken zo snel mogelijk dit keurmerk krijgen. We gaan bijvoorbeeld zuinig om met energie en water, maken milieuvriendelijk schoon, recyclen. Als ik al iets met een poster of krant ga doen, dan wil ik dat het liefste met gerecycled papier realiseren.’

Blij
Wat zou je nog meer willen vertellen, nu je een podium hebt... ‘Géén podium voor mij!’ lacht Rianne, ‘ik sta niet graag voor een grote groep. Nee 1-op-1 is prima, ik help mensen graag. Het mooie van werken op een park als dit – met al die verschillende mensen – is dat ze hier komen om vakantie te vieren. Dat ik kan bijdragen aan die beleving, daar word ik heel blij van!’